a

Waarom is wandelen zo goed voor je...

Het beste medicijn tegen een rotdag? Een wandeling in de natuur! Uit onderzoek van LifeScience blijkt dat je minder negatief kan worden als je regelmatig loopt. Lopen op de loopband telt helaas niet, het werkt alleen als je echt de natuur in gaat. Mensen die 90 minuten of langer wandelen in de natuur, dachten minder negatief over zichzelf, bleek uit dat onderzoek. Dit komt doordat je tijdens het wandelen het gelukshormoon serotine aanmaakt. Dit maak je aan als je in beweging bent en/of mooie dingen ziet. Een wandeling in de natuur is daarom de ideale combinatie!

Wist je dat wandelen zomaar het effectiefste middel zou kunnen zijn tegen stress? Door wandelen krijg je namelijk het stresshormoon cortisol uit je lijf. In tegenstelling tot fietsen en hardlopen, zorgt wandelen er namelijk voor dat je vertraagt en onthaast. Bij wandelen gaat het niet om de snelheid, afstand of de prestatie. Het gaat erom dat je juist even in het moment leeft. Je ruikt de bossen, voelt de wind en ziet de mooiste bloemen. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd bij de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen. Stress, depressies en angst worden daarbij verminderd. Als je in een stressvolle periode zit, is een wandeling in de natuur dus het ideale middel om te ontspannen.

Wandelen geeft je immuunsysteem een boost. Regelmatig een half uur lopen, zou er namelijk voor zorgen dat je weerstand sterker wordt en je minder vatbaar bent voor griep. Ook zou wandelen de kans op kanker verminderen, blijkt uit onderzoek van Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. Daarnaast verlaagt dagelijks wandelen het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58%. Baat het niet, schaadt het niet